söndag 21 april 2013

Kallijonker

Hilmer har numera "kallijonker" (som Hugo kallade kallsonger när han var mindre) om dagarna. Han har blöja över natten och sedan på morgonen så tar han på sig kallijonker. I dag har han både sovit lunch och varit ute på eftermiddagen utan blöja och varit torr. Han går på pottan när han känner sig nödig.

Tar en powernap i soffan efter lunchen. Soppa = kläderna i tvätten!

Idag när jag höll på diska undan frukosten så hörde jag hur det lät inne på toan. Hilmer hade tydligen gått på pottan för att kissa och bajsa. Han hade sedan tänkt vara duktig och tömma pottan i toletten efter sig! Det var när det var gjort som jag kom in på toan. Han hade råkat hälla lite på sidan om så det låg en korv på sittringen och sedan hade det kommit lite kiss på golvet.


Men vad göra?! Jag kan ju inte skälla på honom när han är så himla duktig som går på pottan varje gång han måste. Att han ser hur jag gör när han varit på pottan och tar efter det är ju för att han vill vara stor och klara sig själv! Så jag sa bara att "det är bra om du ropar när du är färdig så vi kan hjälpas åt! Då kan jag hjälpa dig att hälla ur pottan och torka dig!"

Gullungen ropade "kooooom klaaaar" nästa gång han var på pottan, jag slapp torka upp kiss och bajs från toaletten och golvet! Det tackar jag för!

Nu hoppas jag att det går lika bra för honom på dagis med toabesöken. Han har inte riktigt tid att gå på toan där så det händer att det kommer i blöjan då och då. Det är ju klart att de inte kan ha lika god uppsikt som vi har hemma och läsa hans signaler eller påminna honom när det borde vara dags att gå på pottan.

Men så är han ju bara två år så jag tycker inte det är hela världen att han har blöja de dagar han är på dagiset. Känns lättare att vara utan när det blir varmare ute och de bara har jacka på dagis så det inte blir så mycket tvätt om han glömmer av sig. Så när våren kommit ordentligt tror jag han kan vara utan på dagis också!
Pojkarna vid sandlådan efter middagen! 

1 kommentar:

Vad roligt att du vill lämna en kommentar!