måndag 27 juni 2011

Sommarens första fisketur

Äntligen får jag skriva att ikväll (inte igår, förra söndagen eller för tre veckor sedan) var vi på fisketur hela familjen.
Magnus och Hugo var iväg tidigare idag på Naturkompaniet och köpte nya flöten och krokar till metspöna samt några nya wobbler till kastspöna.
Det hade slutat regna och solen sken när vi satte oss i bilen. Regnbågen var framme och Hugo uppmärksammade den första gången.
- Massa färger på himlen mamma!!!! sa han

Vi åkte först till svärmor i Krokalviken för att hämta alla fiskegrejor. När vi klev ur bilden där så började det regna, så vi gick in en sväng medan Magnus bytte linorna på spöna.
Sedan åkte vi till Åvikebryggan och började meta. Det tog inte många minuter innan det högg till första gången och flötet drogs ner.

En liten abborre var det som svalt hela kroken.

Så var det bara att trä en ny mask på kroken och fortsätta fiska.

Totalt blev det tre fiskar, en aborre, en strömming och en sik, den största fångsten för denna afton. Jag fick bara en massa spigg de få ggr jag kastade i kroken. Jag hade ju trott att Hilmer skulle somna men icke! Pigg som en mört var han så det blev inte så mycket fiskat för min del..

Innan det var dags att åke hem så såg vi en andfamilj komma ut ur vassen och simmade bort i solnedgången..
En fantastiskt mysig kväll!!!

1. Meta... Man minns när man var liten hur kul och mysigt de var att fiska med Morfar och Jonas.

2. Ja, det var väl bara hur mysigt som helst! Kan se oss sitta där i ekan med våra orangea flytvästar och bambusmetspön med morfar och Jonas med storsnus'n inlagd!!! :))

Vad roligt att du vill lämna en kommentar!