tisdag 9 augusti 2011

Vandring i Skuleskogen

Onsdag till fredag tillbringade jag i naturen med min fina vän Malin. Vi började vår lilla vandring vid Skuleskogens Södra entré. Därifrån gick vi upp till skrevan. Sista biten var väldigt brant och det var väldigt kvavt och varmt. När vi kommit upp på utsiktsplatsen vid skrevan så kom det några dropp men det försvann. Vi hann precis äta upp kycklingsoppan och smörgåsen innan det började regna.
Så vi började vandringen neråt.

När vi var precis Tärnättvattnen så regnade det rejält men endast för en kort stund som tur va!!
Skönt att vi satt på regnskydden på väskorna när vi packade ihop uppe vid skrevan. 


När vi passarat Tärnättvattnet så gick vi åt höger ner mot Näske fäbodar där vi skulle sova första natten. 
Det slutade regna och solen kom tillbaka innan vi nådde vattnet vid fäbodarna. Vi slog upp tältet och badade innan vi satte oss vid vattnet i solen och tillagade middagen. Supergott var det!!!

Vi satt där nere ända till solen försvann bakom skogen och gräddade krabelurer som vi skulle ha till efterrätt. 
Kaffe/te, krabelurer doppade i kanel och socker samt Amarula till avec blev vår efterrätt/kvällsfika! Lyxigt värre!!! 

Skål!!!!

Vi la oss sedan i tältet och pratade och läste en skvallertiding med hjäp av en liten tältlampa som Malin fått av Kent. En väldigt fiffig grej som jag nog måste skaffa inför nästa tältning med familjen! Vi sov inte så bra de natten faktiskt. Och varmt blev det i tältet när solen gick upp eftersom det var helt öppet där vi satt upp tältet så ingen skugga alls blev det. Men så kan det vara. 
Vi åt frukost och badade innan vi packade ihop och gick till Tärnettholmarna. När vi kom dit slog vi upp tältet och åt lunch, korv med bröd.

Sedan lämnade vi våra väskor och gick upp mot grottan. Vi satte oss alldeles nedanför skrevan vid grottan och fikade krabelurerna som vi hade kvar. Det var jättevacker utsikt därifrån!!

Jag med min höjdskräck hade ett före å ta mig därifrån men som tur är så är Malin så förstående och peppande så jag klarade mig ner utan att svimma men med lite rivmärken på knä och underben. Jag var ju tvungen att glida ner baklänges på vissa ställen för att inte behöva titta ner mot de branta partierna. Men det går bättre och bättre för varje gång!! Inte var det som första året då vi skulle nedför skrevan vid grottan, det tog tid det!! :)
Vi plockade lite blåbär på väg ner mot vår lägerplats som vi kunde äta som efterrätt den kvällen. På väg till Tärnettholmarna skulle vi hämta vatten men till vår stora förvåning så hade bäcken nästan torkat ut helt!! Det var ytterst lite vatten som rann längre upp och det var alldeles grumligt. Så vi fick helt enkelt klara oss på det vatten vi hade kvar borta i tältet. 
När vi kom tillbaka till tältetplatsen så vaskade vi av oss lite i vattnet och la oss och vilade (läs: sov) i det underbara vädret. 
Till middag åt vi pasta och köttfärssås på tetrapak. Rätt gott för att vara "färdigmat" och det smakade nog ännu bättre eftersom vi åt ute i det fria och för att vi var hungriga!
Efter maten så märkte jag att jag bränt mig lite.. 

Så jag fick sitta med handduken över benen resten av kvällen för att skydda dem mot solens starka strålar, hade ju glömt solskyddsfaktorn hemma..

Det var verkligen mycket folk i farten i Skuleskogen dessa dagar! Det kom flera sällskap som verkade söka tak över huvudet denna kväll men det var redan fullt i den nybyggda stugan vid Tärnettholmarna. Så de fick vända åter för att leta sig någon annanstans. Det var just vid sånna här tillfällen vi njöt av att vi hade tältet att sova i. Och vi sov faktiskt mycket bättre denna natt! Vi hade noga valt ut platsen för tältet så att det skulle vara skyddat både mot sol och regn, så det var inte det minsta varmt i tältet när vi vaknade. 

Vi packade ihop direkt när vi vaknade och började gå mot den norra entrén där vi skulle bli hämtade. På väg tid stannade vi Salsviken där vi åt brunch. Supermysigt och soligt var det och eftersom vi hade gott om tid så satt vi länge och pratade innan vi skulle gå sista biten. 
Just när vi tagit på oss väskorna och var på väg så kom det en dam och en karl fram och pratade med oss. De berättade att de skulle göra en bok om vandringsleder kring Höga Kusten och undrade om de inte kunde på ta några bilder på oss. Snälla som vi är så ställde vi upp och de fotade och skrev upp och frågade om det var ok att publicera bilder med namn om de skulle ta med något av fotona. Boken kommer ut 2013 så jag måste såklart kolla in den när den kommer å se om vi är med!! :)

Vi gick sista biten upp till entrén, som de byggt om och verkligen gjort jättefin!! Sedan hann vi gå ända ner till Näske båtklubb innan Kent kom. Men det var bara skönt att gå lite extra! 

Vi hade verkligen en mysig och skön vandring, trots att det inte blev några länga distanser så var vi rätt nöjda med dagarna i Skuleskogen. Vi hade ju så himla tung packning, med tält och all mat vi hade med oss, så det var rätt jobbigt bitvis vid de brantaste partierna.
Men vi har haft kanonväder, förutom den lilla regnskur som kom första dagen. Vi har hunnit med att bara vara, sitta och prata ostört i timmar, sånt som man inte riktigt kan göra hemma med barn runt omkring en. Jag känner verkligen att jag tankat energi, trots att jag var rätt slut på när vi kom hem. Men det var inte den sortens energi jag menade utan den där inre energin som gör att man laddar batterierna och kommer hem med nya friska andetag till familjen. 

Hugo kom springandes när jag klev innanför dörren hos mamma. Han kramade mig hårt och länge, pussade mig  många, många gånger och det märktes verkligt att han saknat mig lite. Hilmer sken som en sol när han såg mig och jag tyckte att han vuxit på dessa dagar jag varit borta, trots att det bara var tre dagar. 

Tack finaste Malin för en underbar och välbehövd vandring ur väldigt många perspektiv!!

3 kommentarer:

  1. oj... tog aldrig slut på berättelsen.
    roligt och mysigt verka de varit!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet.. Det blev lite långt, men de bju ja på! ;) Det var hur bra som helst!! Nästa gång blir det vandring i fjällen!!!

    SvaraRadera
  3. Tack själv snälla du! Åh vad bra vi hade det, verkligen avkopplande (förutom tältincidenten då :)). Jag är så glad att vi kom oss iväg och att vi fick umgås bara vi, många roliga samtal blev det. :) Ser fram emot fjällvandringen nästa år! Kramar till dig!!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar!