onsdag 14 augusti 2013

Plantera nytt


16 juli

Det är svårt med blommor och planteringar när man aldrig bott under sommarhalvåret och vet hur mycket sol det är på olika platser på tomten. Detta resulterade i att jag fick göra en liten rockad och byta plats på lite blommar samt köpa några till. 

Först hade jag planterat Stjärnöga och murgröna i lådan underköksfönstret. Murgrönan trivs hur bra som helst men inte Stjärnögat. Denna bild är tagen när jag nyss planterad och då var den fin men när dessa blommor blommat klart så kom det inga fler. Den fick helt enkelt för lite sol. 


Så jag köpte två hortensior som vill ha mer skuggit läge så får vi se hur det trivs. Murgrönan har vuxit på sig fint sedan jag planterade den!


Stjärnögat ville jag ju inte kasta bort, men jag hade inga fler krukor så jag fick låna två terrakottakrukor av grannen så länge. De trivdes mycket bättre på baksidan i solläge än på framsidan i skuggan! 

Nyss planterade och placerade på baksidan - knappt några
blommor!
Att flytta på Stjärnögat gjorde underverk för de blomfattiga växterna! När jag tittade ut morgonen därpå så hade de redan blommar ut! Det enda som fattades var tydligen mer sol!!!

Morgonen efter plantering - blommar för fullt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill lämna en kommentar!