torsdag 13 december 2012

Söndag i bagarstugan

I söndags var det dags för det traditionella årliga julbaket med mamma och mormor. Det skulle bakas tunnbröd och hällakakor! Jag och mamma åkte till bagarstugan för att göra upp eld i ugnen innan vi åkte för att hämta mormor.

När vi kom till bagarstugan var det dags att börja baka. Vi börjar alltid med tunnbröd och mamma och mormor delade upp degen i lagom stora klumpar.


Det gick som hejsan att baka. Mormor är så fruktansvärt duktig och klagar inget trots att det märks att hon blir trött och orkeslös. Hon tar små pauser men inte alls så ofta eller många. Det är inte förrän vi säger åt henne att sätta sig och vila en stund som hon verkligen gör det. Men rätt är det är så står hon vid bakbordet igen. Det bästa med bakningen är när man får sätta sig vid det lilla bordet och bre en härligt nygräddad tunnbrömacka och dricka en kopp te!!! Det är oslagbart!

När vi bakat tunnbröd färdigt var det dags att låta ugnen svalna för att grädda hällakakor. De kräver lägre värme för att inte bli brända på yan och ogräddade på insidan. Hälla går ju så himla fort att baka! Inte lika mycket kavling som med tunnbröd och lättare att hantera. 

Nöjda och glada över dagens bak!
Det blev en hel del trots att vi stöpte mindre än vanligt. 33 paket tunnbröd och 21 paket hälla. Perfekt antal för att dela på tre! :)
Guld värt
Jag känner mig så rik när jag har egenbakat bröd hemma! Pojkarna älskar det, så även vi vuxna! Jag tror nog att det får bli en omgång hälla till efter jul! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill lämna en kommentar!