tisdag 2 oktober 2012

Pärupptagning

Lördag 22 september

Vi satte pojkarna i bilen för att åka till min mormor & morfar för att Hugo & Hilmer skulle få vara med och se när man tar upp potatis.

Hugo var ju även med och hjälpte till att sätta potatis så det är ju både roligt och lärorikt för honom och se vad som hänt med de få potatisarna vi la ner i jorden!

Jag hade tänkt plocka lingon med mamma men hon hade redan dragit till skogs när vi kom och sen höll pappa kvar mig i pärlandet.

Magnus och Hugo tog varsin plockare och gick för att möta mamma uppe på hugget. Jag stannade med pappa och Hilmer för att ta upp de sista ur lanne.
Hilmer tyckte det var jätteroligt att plocka potatisarna och lägga dem i hinkarna.



Sedan var det dags att harva pärlanne och då fick Hilmer såklart åka traktor! Denna gång tyckte han att det var jätteroligt och spännande. Förra gången började han grina och ville inte alls åka något. 


Hilmer hann åka en bra stund innan Magnus och Hugo återvände från skogen utan att ha hittat åt min mamma.Då ville Hugo också åka så tur att det fanns ett lann till som skulle harvas!


När vi var färdiga med upptaget så var det det dags för mormmors gomiddag, biffar med gräddsås!
Men då upptäckte Magnus att fickan som han har hängandes på arbetsbyxorna var borta. Han hade tappat den när de var i skogen.

Min fina fästman!
Bara att ge sig ut på jakt efter den eftersom bilnycklarna och nycklarna hem låg i den. Han hittade den uppe på hygget! Vilken tur att det var hela fickan som lossnat och inte bara nycklarna som ramlat ur. Då hade det blivit betydligt svårare att hitta åt dem!


Middagen var god! Jag klippte morfar då han var väldigt långhårig. När det sedan var dags att åka hem och pojkarna klätt på sig så var Hugo plötsligt borta. 

Han hade gått å lagt sig i gammelmorfars säng och tyckte att han kunde stanna och sova där så kunde vi hämta honom en annan dag! Visst skulle det vara mysigt mamma, sa han! 


Pojkarna gillar verkligen sin gammelmormor & gammelmorfar! Man ser verkligen hur både barn och gammla lyser upp i varandras sällskap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill lämna en kommentar!