måndag 3 januari 2011

Tillväxt-ultraljud och läkarbesök

Så har jag varit på det tredje tillväxt-ultraljudet. Allt är fortfarande bra med Skruttungen!
Den hade till och med vuxit 9% mer än de hade räknat med... Den skulle ha vägt runt 2900g om den följt sin kurva men nu vägde den ca 3100g!!

Flödet i navelsträngen var till belåtenhet och mängden fostervatten lika så.

Efter ultraljudet så var det dags för läkarbesök för att planera de sista veckorna av graviditeten. Allt ser ju bra ut så det finns inget som tyder på att något skulle hända Skruttungen något, som det gjorde med Alma. Sedan om det blir komplikationer vid förlossningen är ju inget man kan spekulera kring...
Men att gå över 40 fulla veckor var inget som läkaren heller tyckte att jag skulle behöva göra utan han föreslog ett ultraljud och CTG-kurva redan på torsdag 13:e januari. Han tyckte även att man då skulle känna på tappen och svepa hinnorna.

Detta känns jättebra, FÖRUTOM att jag har sista tentan på lördag 15:e januari mellan 16-19..
Jag är kluven i hur jag ska göra...
Ska jag be om en tid hos läkaren efter helgen?
Ska jag se om jag kan få göra tentan innan tordageftermiddag?
Eller ska jag göra tentan efter att jag fött?

Ja, detta måste jag (vi) fundera över..

Om det är så att vi bestämmer oss för det första valet så är det i dag alltså så lite som 10-11 dagar kvar tills Hugo får sitt syskon och vi vårt tredje barn!!!

Det känns så overkligt! Jag har inte förberett någonting..
Kom i dag på att både skötbordet och babyskyddet är hos mina föräldrar. Jag har ingen vintermössa i babystorlek, bara sommarmössor.. Vi har inte bestämt hur vi ska göra med syskonvagn...
Jag har inte plockat fram och tvättat några bebiskläder..
Spjälsängen står på vinden i förrådet..
Nån väska till BB är absolut inte packad..

Jag fick lite panik idag när jag insåg att jag inte var så förberedd som jag trodde att jag var.. Jag kommer definitivt inte ihåg hur man skulle andas under förlossningen så detta måste jag kolla upp och be Magnus komma ihåg.
Jag satte mig ner och skrev en liten lista på det jag ska stoppa ner i väskan om det är så att Skruttungen vill komma ut innan utsatt datum och jag inte hunnit packa någon väska än..

Jag måste nog helt enkelt börja beta av listan på "göra/fixa/skaffa-innan-Skruttungen-föds"-listan inom en väldigt snar framtid!!

2 kommentarer:

  1. Underbart att allt ser bra ut! Skönt... att du inte är förberedd? Det känns inte helt okej. Vad tusan, du är ju Marlene. Du föddes ju förberedd.

    Förlossningen kommer att gå galant. Den glider ur dig som en hal fisk. Plopp! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack min vän! Jag är ju ett kontrollfreak så jag är inte nöjd om jag inte känner att jag har ordning på alla trådarna.. Men innan det är dags kanske jag tittat åt alla!!!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar!