måndag 3 januari 2011

Julen 2010

Som vanligt så firade vi i dagarna tre. Vi började med att vara hos Hugos farmor och Matti på onsdagen. Vi åt och fikade en massa gott!!! Men någon julklappsutdelning hade vi inte i år eftersom Hugo skulle få julklapparna av Tomten på julafton.
Det var nog sista gången vi hälsade på i den bostaden eftersom de flyttar till sitt nyköpta hus nu i början på januari. Ska bli väldigt spännande att komma dit på besök.

Torsdageftermiddag och kväll var vi hos Hugos farfar och Anita där det också bjöds på godsaker. Hugo fick en dansande tomte som han tycker om att dansa tillsammans med! Inte heller här hade vi någon julklappsutdelning utan stuvade in klapparna i bilen i väntan på självaste julafton...

Så var det äntligen julafton!!! Min mamma hade hängt upp min julstrumpa, som jag hade när jag var liten, på Hugos säng så han fick ett paket av både oss och mormor & morfar på morgonen när han vaknade! Mamma hade visat honom strumpan innan han gick och la sig och berättade att medan han sov så skulle Tomten komma och lägga paket i strumpan som han skulle få öppna när han vaknade på julaftonsmorgonen!
Och nog kom han ihåg det när han vaknade!! Han gick genast till strumpan och hittade de två paketen! En ficklampa och nya brandgubbar till brandbilen! Mycket uppskattade!!!



Sedan var det fullrulle hela dagen lång. Efter att Hugo tagit en dusch med sin pappa så satt han och myste i soffan medan vi andra gjorde oss julfina.
Marran och Gunnar kom vid ett tiden och min mormor och morfar vid tvåtiden och då var det bara att sätta sig för att äta av all julmat. Ja, alla utom jag förstås, för jag äter ju bara köttbullar och revbensspjällen på julbordet..

Marran slängde bara i sig maten och åkte sedan för att jobba men vi andra satt nog närmare 2½ timme vid middagsbordet..

Sedan var det dags för Tomten att komma. Hugo väntade och undrade om Tomten skulle hitta till Hugos hus nu när han inte var hemma..
Och nog hittade han alltid!! Tomten kom och gick på vägen nedanför mina föräldrar och såhär såg Hugo ut när han fick syn på Tomten som bar på en säck och en lykta!

Oj, så glad han blev när Tomten bankade på dörren och kom in!!


Så var det dags att dela ut julklapparna.. Hugo kunde knappt bärga sig!!

När Tomten gick och hämtade den största julklappen blev Hugo överlycklig och dansade och sjöng och skuttade runt!!!

Och innan han öppnade paketet så visade han Tomten att Tomten minsann fanns på Hugos paket!!

Hugo gav Tomten en kram innan han skulle kila vidare..


..men nog va han besviken när han vinkade adjö till Tomten som skulle vidare till alla andra barn.. Han ville att Tomten skulle stanna en stund till hos honom..

Men den besvikelsen gick snabbt över när det blev dags att börja öppna alla julklapparna!!

Så mycket fina julklappar vi fick allihopa!!! Tusen tack till er alla som köpt så mycket fint till oss! Det var på tok för mycket!!!

Julafton tog slut ganska tidigt i år. Magnus åkte hem till Umeå för att jobba natten och tog med sig min mormor och morfar på vägen. Min mamma åkte samtidigt till sitt jobb för att också jobba natt. Marran hade ju börjat jobba klockan tre och Gunnar (tomten) åkte efter julklappsutdelningen för att tomta vidare hos en annan familj.
Så där satt jag själv i soffan efter att Hugo gått och lagt sig... Inte så skoj så det blev en relativt tidig kväll för mig också! Men jag är väldigt nöjd med årets jul som helhet trots att det var många som jobbade denna jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill lämna en kommentar!