torsdag 19 maj 2011

Hilmer Hans Petter Tillqvist

Hilmer döptes lördagen 2 april i Örnsköldsviks Stadskyrka av kyrkoherde Marie Edström.
Här kommer ett litet sammandrag från dopet..

Sista justeringarna innan klockringnigen..


Började att tända Almas ljus som ska symbolisera hennes närvaro, precis som vi gjorde när Hugo döpes.


Så sjöng vi "Tryggare kan ingen vara" och Marie pratade lite. 


Sedan var det dags för gudmor Karoline att läsa evangeliet "Jesus och barnen".


Så sjöng vi nästa psalm som vi valt, "Lilla liv" och Hilmer somnade. 



Därefter så var det dags för Hilmers andra gudmor Hanna att läsa en dikt för sitt gudbarn. 


 ETT GUDBARN 
Av: Siv Andersson 

Att få ett litet gudbarn 
är en gåva och en ära 
- att man är så betrodd 
att stå ett liv så nära.

Man länkas till varandra 
med ett gudomligt band.
Så själsligt är man nära 
fast man bara ses ibland. 

Ett gudbarns liv man följer 
av omtänksamma skäl. 
För man har fått till uppgift 
att se till barnets väl.

Och även i det tysta 
finns detta alltid kvar 
- att man känner något särskilt 
för det gudbarn som man har.

Efter den fina dikten sjöng Caroline Engström Vid din sida (klicka på titeln för att lyssna på låten). 


Äntligen dax för själva dophandlingen. Jag och Hugo häller upp dopvattnet.. 


Marie tar den sovande Hilmer...


och döper honom till Hilmer Hans Petter Tillqvist. 
Alla namn är släktnamn från min, Magnus eller bådas sidor. 


Han var inte speciellt brydd över att bli flyttad från pappa och bli blöt på huvudet!!! 

När Marie lyfter upp honom i luften vaknar han till. Såhär förvånad såg han ut när han såg allt folk som tittade på honom!

Sedan lämnas han över till gudmor Hanna där han gäspar...

och sedan somnar om!!!

Därefter fick vi sätta oss ned och lyssna till ännu en solosång, "Underbarn", framförd på ett otroligt vackert sätt av Caroline Engström!! Så himla duktig sångerska! 


För er som inte hört den rekommenderar jag att ni söka upp den på Spotify och lyssna på den, så himla fin!!!

Nu återstod bara den sista psalmen, "Vi tänder ett ljus" och sedan var denna dopgudstjänst över. 

Lite fotografering innan vi förflyttade oss till Örnsköldsskolan för lite fika. 

Nydöpt och nöjd!

Här är Hilmer med sina gudföräldrar!! 
 

Hilmer sover en stund till i sackosäcken framför presentbordet, precis som sin storebror gjorde efter sitt dop, medan vi andra fikar både smörgåstårta, kakor och tårtor!!


Kan inte förstå att Hilmer fick så otroligt många fina presenter!!! 


Hjärtligt tack till er alla som gjorde detta till en dag att minnas!!

Sedan vill jag speciellt tacka min kära mamma, min svärmor, Hanna, Maria, Karro, Marielle och Tessan för att ni hjälpte till före, under eller efter dopet!!!! Ni är guld värda, vad skulle jag göra utan er!?! 

6 kommentarer:

  1. Man blir ju full i skratt av att ungen inte vaknade då hon "doppa huvve"... Tur du inte fick nå kort på Hugo och Colins rackartyg i kykran! :D

    SvaraRadera
  2. Jag har masssssor med rackarkort på busungarna!!! Som det är nu kan man ju nästan tro att det är så frifullt och lugnt som det ser ut på bilderna! Jag ska lägga in de andra sedan!! ;)

    SvaraRadera
  3. Linda Karlsson20 maj 2011 kl. 20:03

    Vilket fint dop Marlene! :) Blir fina minnen att ha med sig!

    SvaraRadera
  4. Åh underbara goskitsunge! Hur söt var han inte? Det var ett underbart dop, är så glad att vi får vara en del av era fina barns liv!

    SvaraRadera
  5. Tack Linda! Det var mycket fint!

    Karro: Ja, han är för söt! Vi är glada att ni vill vara det!! Lika glada som vi är att få vara en del av ert!

    SvaraRadera
  6. Ja man har bara fina minnen, glada och underbara faddrar. Fin sång och fina texter och dikter. Påminn mig inte om busungarna, känner hur det kryper i kroppen bara jag tänker på det. För jag är uppväxt med en gammaldags kyrkotradition.

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar!