tisdag 5 april 2011

Mys i Bräntis, på ÖOR & i Agnäsbacken!!

Helgen innan vi åkte till fjällen, dvs helgen för tre veckor sedan var vi en sväng till Bräntis innan vi åkte ner till Övik.

Det var strålande sol och bara en minusgrad. Så himla skönt väder!


Magnus åkte bräda..



 medan Hugo lekte i pulbacken..



 och jag passade Hilmer som sov i vagnen (läs; solade).


Fikade gjorde vi också! Korv med bröd och festis/kaffe.

Sedan bar det av till Övik.
Magnus skulle ju på nå galej med Nonne. De va visst Sator som skulle spela på "HC", som det hette på min tid!

Jag spenderade lördagkvällen med att hänga på stallet i Svedjeholmen med Karro som skulle förbereda inför söndagens debut på dressyrbanan.

För att få rätt känsla på det hela så köpte jag med mig en pizza som förr i tiden. Fast då var det Bolognese från Dianas som gällde men jag fick nöja mig med en Calzone från Helenas.

Kände mig dock som en bortsprungen hund på ÖOR.. Kände knappt igen någon, varken häst eller "männisch".. Det var ju bra många år sedan jag var aktiv på den anläggningen!!

Karro började med att rida Paula. Hon var inte direkt samarbetsvillig, och vi vet ju varför i dagsläget men det är en historia för sig..


 Efter att hon ridit Paula så var det dags att ta in och göra ordning Britta för att rida igenom programmet sådär kvällen innan tävling. Men när Karro ryktade henne så upptäckte hon värmeökning och svullnade på höger fram och bakben. Så det blev ingen tävling för detta fina ekipage.. :(

Men de laddar om för nya tag 1 maj i Vännäs!!! Gissa vem som ska vara där och hejja fram dem om inte jag!!!

Söndagen tillbringades i Agnäsbacken med familjen och mina föräldrar. Kanonväder även denna dag!
Jag åkte slalom. Jag kan ju nämna att det är ELVA ÅR sedan jag stod på ett par slalomskidor sist.

Oj, så ovan jag var och vilken hiskelens dålig balans jag har fått.
För att inte tala om den ofattbara värk jag fick i benen!!!! Jag orkade inte ens ta mig ned för backen utan att stanna minst tre gånger å vila mina stackars ben å fötter.
Det blev ju inte direkt bättre av att pjäxorna var en storlek för små så att det kändes som om stortån nötts ned till hälften av sin ursprungliga längd.
Sedan var ju skidorna på tok för långa!! Jag är 172 cm lång och hade fått ett par skidor som var 170 lång...
De ska vanligtvis vara mellan 10-20 cm kortare än ens längd!!

Jag frågade när jag köpte liftkortet var den lättaste backen var och fick då förklarat hur jag skulle åka för att komma dit.
Tror ni att min pappa tog mig dit?

Nej!!! Han drog i väg med mig till en av de brantaste backarna... Jag var så arg att jag grinade!!! Det hela slutade med att jag tog av mig skidorna och gick ner för backen!!!!

Ja, pappa och Magnus tyckte nog att jag var hur skämmig som helst med det sket jag blanka fan i, jag var så förbannad!

Så tog jag liften upp och åkte i den backe som jag tänkt åka i från början och då gick det så bra så.
Ja, inte var jag någon världstjärna direkt, men jag tog mig ner utan att ramla och utan att ta av mig skidorna och traska i backen!

Det framsteget var jag nöjd med för denna gång, med tanke på att det var elva år sedan jag åkte sist!

Så var det dags att lägga skidorna åt sidan och grilla lite korv istället!
Mamma som passat pojkarna medan vi åkt fick nu lite vuxet sällskap!

Men så for hon iväg och hyrde skidor åt Hugo som skulle få prova på att stå på ett par slalomskidor för första gången i sitt liv. Gick riktigt bra måste jag säga!

Han åkte både mellan morfars skidor...

... och blev dragen efter en stav!

Ett litet videoklipp när Hugo provar slalomskidorna!


Efter att solen gått ner och vi lämnat Agnäsbacken så gjorde vi ett besök hos min farmor i Bjurholm.
Roligt att träffa henne igen. Det var på Hugos dop som jag sist träffade henne och det är på tok för långt mellan gångerna. Det får det bli ändring på!

Här är farmor med två av sina barnbarnsbarn..

Farmor tyckte det var så roligt att vi gett Hilmer just det namnet. Så hette nämligen farmors pappa och Hans som Hilmer heter i andra namn hette min farfar i tilltalsnamn och min pappa heter det i andranamn. 


 En mycket lyckad helg var nu över! Bara att ladda om och förbereda allt inför den kommande fjällresan.

2 kommentarer:

  1. Haha. Typiskt pappa-grej. Han tänkte väl att du Skulle tycka de var lika kul i storbacken som han:-D roligt att se farmor även fast de bara var så bild. Hon var sig lik:-)

    SvaraRadera
  2. vad mysigt ni har det : )
    Hoppas ni hade det trevligt i fjällen.
    Gud vad Hilmer ocg Hugo är lika, riktiga gokillar/ kramar från Malin

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar!